Paleo Tudástár

Kókuszolaj - kókuszzsír

A kókuszolaj teljesen eltérő szerkezettel bír a többi zsiradékhoz képest. És éppen szerkezetéből adódik, hogy tökéletesen beilleszthető a paleolit diétába. De miben is különbözik a kókuszolaj más zsíroktól?

92%-ban telített zsírokat tartalmaz. Szerkezete sokkal stabilabb, így ellenáll a hőnek és a fénynek, hatásukra nem indul be az oxidációs folyamat. A kókuszolaj zsírsavjai tehát nem képeznek sejtkárosító szabad gyököket és transzzsírt sem. Vagyis a kókuszolaj segítségével lassítható az öregedés és a ráncok is később jelennek meg.

Ezenkívül ezek a telített zsírsavak közepesen hosszú szénláncból épülnek fel. E zsírsavaknak rengeteg pozitív tulajdonságuk ismert: többek között vírus-, baktérium és gombaölők és anyagcsere gyorsító szerepük is lényeges. A kókuszolajnak a fele laurinsav. Ez is egy közepesen hosszú szénláncú zsírsav, mely az anyatejben is megtalálható. A laurinsav védi a szervezetet a kórokozókkal szemben, így erősíti az immunrendszert és fokozza a szervezet ellenálló képességét.

Ezenkívül a kókuszolaj kiváló antioxidánsként is működik: rengeteg E-vitamin található benne.

 

Milyen további előnyei vannak a kókuszolajnak?

  • Nem hizlal, mivel a közepes szénláncú zsírsavak nem zsírpárnává, hanem energiává alakulnak.
  • Elősegíti a fogyást, mivel a kókuszolaj felgyorsítja az anyagcserét.
  • Segítségével csökken a kalóriabevitelünk, mivel a kókuszolaj 10%-kal kevesebb energiát tartalmaz, mint a többi zsiradék.
  • Kímélő, mert könnyen szívódik fel.
  • Tápláló, hiszen a kókuszolaj kitűnő energiaforrás.

 

(forrás:paleolitdieta.com)

Chia mag

A chia vagy azték zsálya magja az inkák, mayák és aztékok értékes élelmiszere volt. A Chia szó, azték chian - szóból származtatható, jelentése olajos. 

 

A Chia magja csodaszer, mert a magja:

2x annyi proteint tartalmaz, mint bármely más gabonamagnak
5x több kalciumot tartalmaz, mint a tej
2x-több káliumot tartalmaz, mint a banán
3x nagyobb az antioxidáns ereje, mint az áfonyának
3x több vasat tartalmaz, mint a spenót

Ezen kívül nagy mennyiségben tartalmaz omega-3 és omega-6 esszenciális zsírsavakat. Gazdag niacinban, tartalmaz thiamint, cinket, kálciumot és mangánt.

A chia teljes értékű fehérjeforrás

Tartalmazza szinte az összes esszenciális aminosavat, könnyen emészthető formában. A sportolók és testépítők kiváló táplálékkiegészítője, az állati fehérjefogyasztás részleges kiváltására.

Bőven találhatók benne emésztést segítő rostok. A magok felszívják a vizet, és finom gélt képeznek. A chia rendkívüli antioxidáns hatású.

Felhasználása:

Könnyen tárolható, akár évekig megőrzi ízét, illatát, tápértékét. A chia minden olyan receptben használható, amelyben a lenmag. Az íze kellemes. Könnyen lehet más ételekkel elegyíteni, mert az íze nem hangsúlyos és nem változtatja meg azok zamatát. Kiváló szószokhoz, vajhoz, pudinghoz, shake-hez adva. Növeli az ételek tápértékét. Magja darálva sütemények tésztájához is adható. A csíráztatott magok kiválóak salátákhoz, vagy szendvicsbe. Üdítő ital is készíthető belőle , ha a magokat hideg vízbe áztatjuk. A megpirított magokból nagyon finom pép készíthető, amit még forró állapotában kell vízzel felönteni, majd turmixolni. A levelét fűszerként használják.

Forrás: edenkert.hu

 

Kókusztej

A kókusztej az a folyadék, amit a kókuszdió reszelt húsából nyernek ki. Színe és íze a tejre hasonlít, de annál sűrűbb, ami magas olajtartalmának tudható be.